Panos negros

Para relatarmos as vivencias vitais dos nosos pais, nais, avós e avoas, eses herois da nosa Emigración...
sromero
Registado: quarta, 24 jul 2002, 23:00

Panos negros

Mensagempor sromero » sexta, 07 jul 2006, 23:26

Manuel Gomez Diaz envio este mensaje desde La Pampa, Argentina el 1 de marzo de 2002 a la lista Fillos-L:Cando as galegas usaban pano comoa as musulmanas

O veo e o pano foron prendas habituais ata tempos recentes
Cabezas de seda, liño e encaixe

Para realizar o seu ensaio Mulleres de mortos nos primeiros anos da década dos oitenta o antropólogo Marcial Gondar entrevistou a decenas de mulleres que tiñan en común ter quedado viúvas con menos de corenta e cinco anos.

O loito en moitos casos incluía o uso permanente dun pano negro. Entre as testemuñas, moitas partidarias de levar loito durante anos. Sen embargo, un ano despois da morte do home, o antropólogo volveu a visitalas e o que, era visto no momento da morte como un acto de respeito, sentíase doce meses despois como unha opresión.

Levei pano ata hai dous meses. O de sacalo foi que me puxen enferma dun oído e o médico quitoumo, porque me estaba facendo dano...a min usalo Púñame moi nerviosa (...) Era un pano que me sentaba moi mal, pero durei aínda todo este tempo con el despois, polo do oído, fun ao médico e mandoumo quitar, e sentoume estupendamente. Xa sentía eu que me estaba facendo dano o pano, dicía unha das entrevistadas. As técnicas de convencemento chegan ata o máis alánunha das historias relatadas sobre a morte dunha moza. A nai non facía máis que chorar e ir á igrexa a rezar. Pero un día parecéuselle a filla e díxolle que non chorara máis por ela e que tirara o pano negro, que mentres o tuvera non podía descansar en paz.

Non estaba ben visto andar co pelo ao aire. Niso si coinciden as mulleres
nacidas na aldea, incluso as que viviron a súa mocidade xa na década dos sesenta. As fotos antes do casamento amósanas coas melenas soltas despois virían os moños e os cortes de pelo. As súas nais, mulleres que hoxendía superan os setenta anos, negan que se usara a pano para agachar o cabelo sucio. Dispuñan desta prenda para traballar, pero tamén para ir de festa. O máis cobizado, o de seda. No verán o pano protexía a cabeza do sol socialmente asociábase a pel morena co traballo no agro así que a xente procuraba ir protexida dos seus raios. Agora sí as máis vellas do lugar continúan usándoo aínda que, con outros motivos, os panos retornan con novas modas vestidas por rapazas urbanas.

Manuel Gomez Diaz
La Pampa-Argentina
Cadavo-Fonsagrada-Lugo
Última edição por sromero em sábado, 08 nov 2014, 21:37, editado 1 vez no total.

sromero

Panos negros

Mensagempor sromero » sexta, 07 jul 2006, 23:30

Marcia Dieguez desde Santos, Brasil, envió el siguiente mensaje el 3 de marzo de 2002 a la lista Fillos-L:Manolo , me fixestes lembrar de minha tiaboa.

Tia Rosalía toda a vida levou ropa negra. O máximo que se permetia
era unha blusiña negra con floriñas brancas. Criticaba miña avoa
por no o faguer.

Vovó Josepha era avanzada no tempo e gostava de cores alegres .
Usava azul, rosa , mas na realidade o que gostaría mesmo era de
vestirse de vermelho como é de minha preferencia.
Tia Rosalía a irmá mais velha no permitia . Ela morreu com 100
anos e em sua festa quando fomos escolher o vestido que usaría uma
prima minha disse : Tia que tal o fazer cor de rosa , preto é muito
triste. Ela revoltada respondeu que depois das mortes na familia todos
deveríamos de usar somente o negro.
Ainda aproveitou para criticar minha avó que já havía morrido 5
anos antes dizendo: A Zephiña ficou viuva , perdeu a irmá e os pais
em menos de 1 ano e mesmo assim só usou luto por 20 anos. Pode?
Un bico
Marcia Dieguez
Santos - Brasil
Neta de Vilardevós - Riós - Xinzo de Limia
" Galega dende o DNA "
Última edição por sromero em sábado, 08 nov 2014, 21:37, editado 1 vez no total.

anacarballeda
Registado: terça, 01 ago 2006, 16:03

Panos negros

Mensagempor anacarballeda » quinta, 03 ago 2006, 17:36

Este Taboleiro deberían investigarlo.... Crea una adicción muy fuerte! Jajaja. Estoy tan contenta de haber encontrado un sitio, aunque sea virtual, donde me siento tan identificada con los demás contertulios. Aquí, nada de sentirme como si viniera de otro planeta.

Siempre quise conversar sobre la relación directamente proporcional que existe entre el pueblo gallego y eso de guardar lutos eternos.

El tema de guardar luto, en mi familia ha sido generador de polémicas, incluso de enconamientos entre familiares. Pero si cuento los detalles de esta historia en particular, mis papas me matan! Así que paso a compartir con uds. otra:

Cuando era chiquita, no entendía porque las abuelas de mis amigas del colegio vestían todas modernas, y yo tenía parientas, sobre todos las de la aldea, que eran súper tradicionales, y guardaban eternamente luto, algunas con pañuelo incluido (sin olvidar mencionar el mandil y la toquilla)

Cuando mi abuela de la aldea enviudó, y mi padre y mi tío tomaron la decisión de traerla a Panamá, vaya lío para convencerla que en este clima tropical era absurdo guardarle luto de negro cerrado a mi abuelo! Y que el pañuelo y las medias de espuma, negras, había que dejarlas guardadas en el armario, porque se iba a morir de calor.

Creo que una de las personas que acabo por convencerla de que guardar medio luto (esto es, de blanco y negro) no era pecado, fue mi abuela la de Panamá. Después de más de 50 años viviendo aquí, se ha sabido adaptar.

El último recuerdo que comparto con ustedes, es el de la reacción de mi hermana la primera vez que la llevaron a Galicia (tenía menos de 1 año). Cada vez que una de estas señoras vestidas de luto cerrado la quería cargar, comenzaba a pegar unos berros como si la fueran a matar. Mi padre y mi madre no sabían qué cara poner, mientras yo les preguntaba: Por qué mi hermana llora tanto cuando Tía X la quiere cargar? Y mamá me llevaba aparte, y me explicaba que como en Panamá ella no estaba acostumbrada a ver gente vestida así, lloraba del susto.

Hoy por hoy, mi hermana y yo nos reímos recordando estas anécdotas, pero a veces me pongo a pensar, qué triste la vida de esas viudas y huérfanas jóvenes, que desde tan temprano se vieron obligadas por la sociedad a vestir de negro, luto tras luto, y no volvieron a usar otro color hasta el día de su muerte.
Última edição por anacarballeda em sábado, 08 nov 2014, 21:37, editado 1 vez no total.

sromero

Panos negros

Mensagempor sromero » quinta, 03 ago 2006, 17:50

Cuando mi abuela materna llego a Buenos Aires, mi mama la convencio de que usar gris y blanco tambien estaba "permitido". Recuerdo que viendo una foto que aun conservo de mi abuela en la aldea, toda vestida de negro de la cabeza a los pies, le dije a mi mama: No sabia que la abuela antes era monja...
:-)
Cuando ya de adolescente fui Galicia, de visita por algunos pueblos en el mar, como Camelle, creo que no vi a ninguna mujer, joven o vieja, vestida de colores. Pero eso ya fue hace mas de 20 anos, asi que supongo que la cosa habra cambiado.
Saludos!
Silvia

sromero

Panos negros

Mensagempor sromero » sexta, 01 set 2006, 23:11

Ines Abeijon Cernadas envio el siguiente mensaje desde Nueva York el dia 6/3/2002 a la lista Fillos-L: Marcia, fixeches que me lembrara do que miña nai me contou da costume do loito en Galicia e da maneira de vestir.

Miña bisavoa morreu con 91 anos, e miña nai lembraa coma unha muller velliña vestida totalmente de negro cunha saia que lle chegaba case ós pes, con mandil por enriba, e touca na cabeza. Ainda temos unha foto dela con miña nai que daquela tiña 7 anos.

Miña avoa, a nora desta, tamén vestía de negro. Morreu cando eu tiña 13 anos e lembroa sempre coa sua bata negra, e tamén mandil negro (as veces cunhas raiñas brancas), e sempre coa sua touca negra que cubría o seu cabelo gris e longo recollido nunha trenza que lle chegaba a cintura (nunca a quixo cortar). Miña nai di que sempre vestira de oscuro dende que lle morreran os pais.

Mesmo me contou que cando morreu a sua avoa, as netas da casa vestianas de loito, e as de fora vestín o que se lle chamaba alivio, ou sexa, roupa oscura ou mezclado con negro. A ela non llo puxeron, xa que so tiña 7 anos, pero a irmá de 11 anos puxéronlle alivio.

Así conservaron o costume, e cada vez que morría alguén da familia, as mulleres levaban o loito polo menos durante un ano, ainda que sen touca xa. Así o fixeron cando morreron meus avos.

Eu considero que o loito nen leva a ninguén a un sitio mellor, nen por eso a persoa que o leva sente mais pena pola que se foi. E simplemente un costume, que en moitos lugares xa se vai perdendo.

Saúdos.

Inés Abeijón Cernadas
Filla de Esteiro (Muros) e Tállara (Lousame) - A Coruña
Dende Ossining (Nova Iork)
Galicia vive en nós!

Voltar para “Historias da nosa emigración”

Quem está ligado:

Utilizadores neste fórum: Nenhum utilizador registado e 3 visitantes