Lendas, Contos e Conxuros da Nosa Terra.

...Para calquera outro tema non recolleito nas outras categorías.
mariajuana
Mensagens: 562
Registado: segunda, 02 dez 2002, 00:00

Lendas, Contos e Conxuros da Nosa Terra.

Mensagempor mariajuana » terça, 27 mai 2008, 18:55

Enrique Rodríguez Álvarez desde Panamá, envió el siguiente mensaje, el día 03/10/2002, a la lista de Fillos-L:LENDAS, CONTOS e CONXUROS da NOSA TERRA

Prefiero traducirlo al castellano para beneficio de todos (muy
a pesar mío por lo bello que resulta leerlo en gallego).
Por eso no pude evitar la tentación de salpicarla con algunos
términos muy propios.

Los orensanos estamos plagado de mitos, conjuros, cuentos
y leyendas, enraizadas en nuestro orígenes celtas.
Todo viene de muy atrás, ya en tiempo de los celtas,
el Castro de Cerdeira, situado en el camino a Valverde, fue
un centro ceremonial de culto a las estrellas y altar de sacrificios.
En Santa María de Augas Santas, cerca del Castro de Bariña,
es probable que haya sido centro iniciático de los celtas,
hoy radica alli la leyenda de Santa Mariña, de una fantasía
desbordante.

Entre las creencias populares destacan las leyenda de Mouros,
Mouras y encantos. Se dice que fueron ellos los que hicieron
los castros y mamoas, por su extraordinaria fuerza para mover
rocas y peñas.
En el camino a Sobradelo se encuentran "as Penas Xuntas",
enorme peña partida en dos, al ser dejada caer por una moura.
En el Castro de Cerdeira se encuentran el "Xardín dos Mouros,
la Casiña das Mouras y la Fontiña das Mouras" cada uno con su
prolija fantasia.
Los mouros encantados del Castro de Cerdeira se surtían
de leche en Cerdeira, pero no entraban al pueblo, aguardaban
en las afueras, en un lugar medio escondido llamado
"As Barroucas", a que los aldeanos se la llevaran.

También hay muchas leyendas y supersticiones.
Se dice que las "anduriñas" le quitaron las espinas de la cabeza
a Cristo y le limpiaron la sangre del pecho con sus picos.
También se dice que "a carriza" es un ave tan pequeña
en castigo por haberse robado pajas del pesebre del niño Jesús
para hacer su propio nido.

El Lobo vive tres días de carne, tres de tierra y tres de aire,
si alguien lo encuentra en uno de los días de carne está perdido.
Si el Lobo come a una persona, siempre deja el brazo o la pierna
derecha , de lo contrario, se le convierten los colmillos en cera.
También si se le reza al lobo el responso de San Antón,
también se le ponen los dientes de cera.
Si se persigue o espanta al zorro, en la mañana de San Xoán,
antes de que despunte el sol, éste no vuelve aparecer por los
alrededores.

Si se va a beber de un riachuelo, hay que bendecir el agua
primero, deciendo mientra se hace la señal de la cruz:
"agua corriente no mata la gente; agua parada la tiene
matada. Por aquí pasó la Virgen, por aquí vuelve a pasar; si
esta agua está envenenada, que vuelva a gomitar"
y queda lista para beber.

También dícese que el aullido del perro o el revoloteo
de cuervos y urracas es signo inequívoco de que ronda
la muerte cerca.
Si se encuentra un lagarto con dos colas habrá suerte.

Para quitar el "meigallo", no hay nadie mejor en la tierra
de Limia, Ourense (quizás en todo Galicia) como a Virxe
da Soenga en Sobradelo. Poco conocida, pero muy
"milagreira".

Por lo extenso del tema, no seguimos con bruxas, meigas,
diaños e demos, trasnos, urcos, mecos, encantos,
home-peixe, lobishomes, sereas...en fín, una interminable
comparsa de seres míticos que pretenden explicar
lo inexplicable.

Un abrazo a todos.

Dr. Enrique Rodríguez Álvarez
Desde las riberas del canal de Panamá-Ourense

mariajuana
Mensagens: 562
Registado: segunda, 02 dez 2002, 00:00

Lendas, Contos e Conxuros da Nosa Terra.

Mensagempor mariajuana » sexta, 30 mai 2008, 03:42

Santiago Iglesias Carballo desde Buenos Aires, envió el siguiente mensaje, el día 04/10/2002, a la lista de Fillos-L:
Enrique, sobrada biblioteca debes tener... !
Siempre a mano con artículos que engrosan mi carpeta
de Refranes y Leyendas, por supuesto copiados por mí,
sin tu seguro permiso, y sin reclamo por derechos de autor
o de transmisor,...
Y me detuve a pensar en dos que citas:
"Si se le reza el responso de San Antón conviértense
sus colmillos en cera" y "Si se persigue o espanta al zorro,
en la mañana de San Xoán, antes de que despunte el sol,
éste no vuelve aparecer por los alrededores...."

desconozco cual es la fecha exacta, pero si es antes
de las próximas elecciones en mi país y el conjuro surte
efecto, cuantos lobos hambrientos podríamos sacarnos
de encima para ver otro país...!
Outra vez a burra no millo! perdona, pero es uno de nuestros
principales problemas en Argentina de argentinos e galegos.
Seríamos muchos rezando el responso o espantándolos...

Muy buenos tus aportes.
Graciñas.
Santiago Iglesias Carballo
As Nogais y Mondoñedo (LUGO)
Dende as ribeiras do Río da Prata.
Bos Aires

mariajuana
Mensagens: 562
Registado: segunda, 02 dez 2002, 00:00

Lendas, Contos e Conxuros da Nosa Terra.

Mensagempor mariajuana » sexta, 20 jun 2008, 20:25

Enrique Rodríguez Álvarez desde Panamá envió el siguiente mensaje, el día 05/06/2003, a la lista de Fillos-L:"O Remedio do Aire"

Pólas terras da Costa da Morte, concretamente na parroquia
de San Mamed, contan as linguas da experiencia unha lenda
con orixes curandeiras.
Aínda que hoxe estas prácticas de outrora xa están case
extinguidas pola modernización das crenzas populares, aínda
hai quen as sigue practicando.
"Cando eu era moza, facer o remedio do Aire era algo que taba
mui de moda", contaba unha aboa da aldea.
O Aire é un mal que non ten cura médica; pode ser de defunto,
de vaca parida ou ata dunha serpe.
Os rapaces soen ser os máis vulnerables ó Aire, que os afunde
nun malestar de febres, falta de forzas e de apetito.
Dise que se non se quita de contado pode acabar coa vida da
persoa.
O remedio do Aire é un ritual feito por tres Marías, que comezan
por investigar se a persoa de feito o ten.
Utilizan unha tesoira que pendura do dedo dunha das Marías,
e que ó mesmo tempo está espetada por unha das dúas follas
no aro de madeira dunha peneira; logo pergúntan-lle a peneira:
"Pineiriña, pineirón, dime se aqueliña ten o Aire ou non. ?
Se o ten, vírame a cara, e se non o ten, vírame a espalda."
Dependendo de como se mova a peneira, sábese se o ten
ou non.
Se a persoa ten o Aire, as tres Marías continúan o ritual
nun cruce de camiños, ónde debe de haber unha cruz de pedra.
Sentan a enferma a carón do cruceiro, fan unha larada de
Loureiros e cos primeiros fíos de fume comezan a pronunciar
unhas verbas antigas que só elas coñecen.
Camiñan moi paseniño ó redor da enferma varias veces, e cando
as gallas do Loureiro se tornan en cinza, sopran un puñado desta
materia inerte ós catro ventos.
Mentres, outra María achégase a modiño polas costas da enferma,
e cun susto tremendo bótanlle o Aire fóra do corpo.
Finalmente advirten a persoa xa curada, que se arrede dos
camiños por ónde levan ós defuntos e das cortes ónde pare unha
vaca. Tamén aconsellan que sempre é bo afumarse con follas
de Loureiro ó vir dun velorio ou dun enterro.
No Cruceiro de Roo hai unha campa misteriosa ónde antigamente
se levaba a xente que semellaba ter o Aire, e que si o tiñan,
ó sentarse enriba da campa quedaban a durmir.
Unha vez que espertaban xa non o tiñan mais.

(Un relato de Manuel Casais, un galego en Nova Iork.)

Dr. Enrique Rodríguez Álvarez.
dende as ribeiras da canle de Panamá-Ourense/Lugo.


Voltar para “Caixón de xastre”

Quem está ligado:

Utilizadores neste fórum: Nenhum utilizador registado e 3 visitantes